Er du forberedt på det digitale jordskjelvet?

Er du forberedt på det digitale jordskjelvet?

MIT og Deloitte har kikket digitale ledere i kortene. I en ny undersøkelse svarte 90 prosent av respondentene at de vil bli påvirket av digitale trender, men under halvparten mener deres organisasjon er forberedt på endringene digitaliseringen medfører.

Mange selskaper responderer til et økende digitalt arbeidsmiljø ved å gjøre tradisjonelle yrkesroller mer digitale, noe som har gitt oss digitale strateger, digitale markedsdirekøterer og CDO-er for å nevne noen. Ett av nøkkelfunnene i undersøkelsen «Aligning the Organization for its Digital Future» er at digitalt modne bedrifter har lignende organisasjonskultur. Blant hovedkarakteristikkene de har felles finner man en økt vilje for risiko, eksperimentering, tung investering i nye talenter, men også ledere som har myke kvaliteter. Man trenger ikke være teknolog for å lede en teknologibedrift.

Vi har sett nærmere på hva som gjør digitalt modne bedrifter forberedt på digitalisering:

  • Nærmere 80 prosent av respondentene i digitalt modne bedrifter sier at selskapet tar risiko og søker samarbeid, i sammenligning til kun 23 prosent av selskapene som er i en tidlig fase av digitaliseringen.
  • De gir talentene mulighet til å lede og utvikle i et digitalt miljø, og evner derfor å beholde dem lenger
  • Over 75 prosent av digitalt modne organisasjoner gir sine ansatte ressurser og muligheter til å utvikle sin digitale sans, og rekrutterer nye talenter på bakgrunn av sin digitale profil
  • Kun 18 prosent mener at teknologiske ferdigheter er viktigst for digitale ledere

Les mer og last ned hele rapporten hos Deloitte University Press.

Skrevet av Deloitte Se alle poster fra denne forfatteren →

Deloitte AS er DTTLs medlemsfirma i Norge. Deloitte er verdens største leverandør av profesjonelle tjenester innen revisjon, rådgivning og advokattjenester.