Nå jakter også konsulentselskapene på teknologer

Nå jakter også konsulentselskapene på teknologer

For en kybernetikkstudent ved NTNU er kanskje ikke konsulentbransjen et åpenbart karrierevalg. Men i sommer fikk Morten Jansrud lov til å prøve seg som intern i Deloittes nye digitale avdeling.

Mange har nok et bilde av ansatte i konsulentselskaper som dresskledde og kanskje litt konservative typer, gjerne med økonomibakgrunn fra NHH eller BI.

Men dette bildet vil trolig måtte endres noe på i årene som kommer, takket være den teknologiske utviklingen som også påvirker konsulentbransjen.

I sommer var Morten Jansrud (26) – som første kybernetikkstudent – «summer intern» i Deloitte, og han blir nok ikke den siste med lignende bakgrunn som får prøve seg i selskapet.

– Jeg synes det er spennende at et selskap som Deloitte driver med IT-utvikling, og at man oppfordres til å være kreativ, sier Jansrud, som altså til daglig studerer kybernetikk og robotikk ved NTNU.

Deloitte søker flere erfarne konsulenter »

Opprettet innovasjonsbyrå

For ett år siden tok Deloitte i Norge for alvor konsekvensen av at kundene i økende grad etterspurte konsulenthjelp på det teknologiske området.

Da ble underavdelingen Deloitte Digital opprettet, og de fungerer som et digitalbyrå og innovasjonsstudio.

– Internasjonalt har Deloitte Digital eksistert i fem år allerede, og har vært en kjempesuksess som blant annet har samarbeidet med store selskaper som Apple og Amazon, forteller partner og leder i Deloitte Digital Norge, Martin Bryn.

Det som imidlertid skapte litt hodebry for Bryn og kollegene var hvordan de skulle få tak i den type ansatte de var ute etter til den nye avdelingen.

– Hadde du spurt meg for ett år siden, ville jeg sagt at jeg var bekymret for om vi ville klare å tiltrekke oss de riktige folkene, med den passende fagbakgrunnen, sier Bryn, og fortsetter:

– Jeg fryktet at aktuelle personer ville tenke «konsulentbransjen er ikke helt meg», fordi de forbinder oss med noe helt annet enn teknologi og innovasjon, sier Bryn.

Kreativ rekruttering

Derfor pønsket avdelingen ut en kreativ rekrutteringskampanje for å tiltrekke seg aktuelle personer.

Kampanjen innebar blant annet at de konstruerte en kanon på taket av Deloitte-bygget i Bjørvika. Med dette ville de vise at de skiller seg ut fra den tradisjonelle konsulentvirksomheten.

Det var også denne kampanjen som vekket Jansruds interesse på Facebook, og han søkte opprinnelig på en produktutviklerstilling.

Hans søknad utmerket seg i bunken, og Deloitte fant ut at de ville innkalle ham til intervju for et «summer internship» i den nye digital-avdelingen.

– Stillingen jeg søkte på var kanskje litt på siden av utdannelsen min. Men vi jobber mye med programmering på studiet, og i tillegg hadde jeg en sterk interesse for utviklerfeltet, forteller Jansrud.

Sterk utviklerinteresse

I sommer har Jansrud jobbet med utvikling og programmering på lik linje med de andre i teamet han har vært en del av. Rent konkret har de blant annet jobbet med en billeddelingstjeneste, som Deloitte håper skal kunne kommersialiseres.

– Gjennom internshipet har jeg også lettere fått se om dette er et miljø jeg kan trives i, sier Jansrud.

Studenten forteller videre at han nok har fått enda mer bruk for sin interesse for utvikling enn det han jobber med til daglig på studiet ved NTNU.

– Jeg har en del jeg fikler med ved siden av studiene, og har blant annet laget et informasjonspanel i leiligheten, forteller Jansrud.

Sommerens internship kan komme godt med for NTNU-studenten, for som Bryn sier: «Internship er på en måte som et veldig langt jobbintervju».

Og Jansrud har gjort et godt inntrykk de ukene han har jobbet i selskapet.

Mer nyansert rekruttering

Maria Brevik er rekrutteringsansvarlig i Deloitte, og hun forteller at de helt klart har begynt å se litt større på hvem som kan passe inn hos dem, i takt med den økende digitaliseringen.

– Gjennom å ta inn personer som Morten, blir vi kjent i andre miljøer, og får også oppmerksomhet fra andre typer enn vi vanligvis får, forteller Brevik.

Tradisjonelt har Deloitte vært opptatt av hvilke linjer og skoler folk har gått på, og mange av de ansatte har blitt rekruttert fra NHH og BI. Dette er blitt mer nyansert de siste årene, forteller Brevik:

– Blant annet er mange linjer ved NTNU interessante for oss. Det er ikke nødvendigvis akkurat de spesifikke fagfeltene, men problemløsningsmetodene studentene lærer seg, som er relevante.

Vanskelig å få folk som Morten

Bryn påpeker at det fremover kommer til å bli satt større krav til teknologiforståelse hos alle som skal ansettes i konsulentfirmaer.

– Noen av skolene henger godt med på dette feltet, mens andre henger bakpå. Det som er klart er at det vil bli vanskelig å få tak i folk som Morten.

Kybernetikkstudentene gir likevel håp om at flere med hans bakgrunn vil kunne søke seg mot konsulentbransjen fremfor mer tradisjonelle karriereveier for teknologistudenter:

– Ganske mange av mine kompiser har for eksempel blitt IT-konsulenter, selv om de kommer fra typiske industristudier. Det er en større bredde når det kommer til hvor folk søker seg til, sier Jansrud.

 Kontakt oss

Maria Brevik, rekrutteringsansvarlig

mbrevik@deloitte.no / 480 59 683

Skrevet av Deloitte Se alle poster fra denne forfatteren →

Deloitte AS er DTTLs medlemsfirma i Norge. Deloitte er verdens største leverandør av profesjonelle tjenester innen revisjon, rådgivning og advokattjenester.