Rekrutterer bredere

Rekrutterer bredere

I jakten på den populære «digitale kompetansen» rekrutterer de tradisjonelt økonomtunge selskapene bredere enn før. Deloitte ansetter 50 nye i høst.

Den første gangen Benedicte Blix møtte sin nåværende arbeidsgiver, var på stand under et karrierearrangement på NTNU i Trondheim for to år siden. Industriell designlinjen hun gikk på var imidlertid ikke invitert på «smøremiddagen»Deloitte holdt samme kveld. Den var for studenter ved utvalgte linjer som selskapet ønsket å rekruttere fra.

Blix fikk likevel snakket seg til en plass på gjestelisten og:

– Året etter så jeg at linjen min var invitert på middagen, sier hun.

Hun opplevde nemlig et stemningsskifte mot slutten av den femårige utdannelsen hun fullførte denne våren.

Blix gikk gradvis bort fra planene om å drive med tradisjonell produktdesign og siktet seg heller inn mot utvikling av digitale tjenester. Samtidig ble også flere bedrifter som i stor grad har rekruttert «rene», spesialiserte økonomer og ingeniører mer ivrige etter «digitale hoder».

Vil du jobbe hos Deloitte? Se ledige stillinger »

Første uten utdannelse

Nylig hadde Blix sin første arbeidsdag hos Deloitte i Bjørvika. Hun er ikke den eneste nyansatte uten økonomibakgrunn hos revisjons- og konsulentgiganten i høst. Selskapet ansetter nå 50 personer med digital kompetanse som skal gå i konkurranse med medie- og reklamebyråene. Ingen av dem er revisorer.

– Vi ser etter helt andre folk, sier Halvor Moen, partner i Deloitte.

I ansettelsesprosessen viker søknadsbrev og cv nå for portefølje og praktiske oppgaver. De mer enn 30 som foreløpig er ansatt har vidt forskjellige utdannelsesbakgrunner. Hvis de i det hele tatt har utdannelse.

– Vi har faktisk ansatt vår første konsulent uten formell utdannelse i høst, sier Moen.

I løpet av høsten skal ytterligere 20 ansettes. Moen medgir at når revisjonsgiganten nå skal lage apper, nettsider og andre digitale løsninger for kunder, kommer ikke de riktige ansatte av seg selv.

– Jeg ble kontaktet av Deloitte før sommeren og fikk i oppdrag å bygge opp en ny avdeling som skulle være akkurat motsatt av det Deloitte er i dag, sier nyansatt leder for Deloitte Digital, Thomas Hegge.

Han nevner den kreative skolen Hyper Island i Sverige som eksempel på nye steder de jakter digitale og kreative ansatte. Og senere i høst arrangerer selskapet LAN-party for it-studenter på NTNU som et rekrutteringsstunt. Det er det ikke alene om.

Utfordrer med latinstudier

– Nå er jeg på NTNU og leter etter it-skaller, sier DNBs rekrutteringssjef Glenn Menkin på telefon.Han sier banken ser etter og ansetter flere personer med «utradisjonelle» bakgrunner enn tidligere.

– Vi har hatt en latinstudent hos oss i sommer, på Vipps-temaet. Han er akkurat typen vi er ute etter. En som er kreativ og uredd manøvrerer rundt i organisasjonen. I bank har vi vært gode til å vurdere risiko og tenke langsiktig. Nå må vi også være istand til å prøve ut ting raskere, komme med prototyper, utvikle enkle, brukervennlige løsninger. Vi trenger de som utfordrer organisasjonen vår og A4-løsningene, sier Menkin.

– Hva er egentlig denne digitale kompetansen, og hvordan viser man den frem?

– Det ser du ikke av en søknad og cv, men ved å demonstrere en idé eller en prototyp. Vi arrangerte «digital challenge» i vår der studenter ble utfordret til å lage fremtidens bank basert på mobil. Vi fikk mange gode ideer og flere av dem fikk internship eller fast jobb hos oss. Ingen av de ti studentene vi hadde på «digital floor» i sommer var ansatt gjennom tradisjonell rekruttering med søknad og cv, det blir helt uinteressant, sier Menkin.

Det kan minne om «amerikanske tilstander» der folk i mindre grad har en spesialisert utdannelse i bunn – og finansdistriktet City i London der det tradisjonelt har vært mange med «mykere» utdannelser.

«Ville vært redd»

Menkin vil likevel ikke si at de tar etter britene.

– Det britiske systemet ser bra ut på overflaten, der filologer kan jobbe i City, men det har mye med relasjoner å gjøre. Det er ikke nødvendigvis de flinkeste menneskene som får jobben. Det avhenger av hvem de kjenner, sier han.

Samtidig har de latt seg inspirere av grunntanken, ifølge Menkin:

– Den anglosaksiske ideen om å «hire for attitude, train for skills» er viktig for oss også. Har du en master i finans med gode akademiske resultater er det ikke nødvendigvis en billett inn til bank og finans. Jeg ville vært redd hvis jeg hadde en datter eller sønn som kun satser på det og ikke har særlig arbeidserfaring.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv, 23.09.16.

Skrevet av Deloitte Se alle poster fra denne forfatteren →

Deloitte AS er DTTLs medlemsfirma i Norge. Deloitte er verdens største leverandør av profesjonelle tjenester innen revisjon, rådgivning og advokattjenester.