Singularity: En verdifull katalysator

Singularity: En verdifull katalysator

Ledere som ikke møter de utfordringene som kommer med nye teknologier, kan ende opp med å betale en langt høyere pris enn seminarutgiftene på Singularity University.

Er Singularity University verdens redning eller heksebrygg på høyt nivå», spør DNs Eva Grinde i en kommentar 13. mars.

Jeg er enig med Grinde i at markedsføringen av tenketanken Singularity University er svulstig, og lederne vet å ta seg betalt. Men etter min mening kan de tilføre organisasjoner verdi. Tenketanken kan inspirere til revolusjonerende nyskapning. Men rammeverket for handling eller konkrete løsninger må organisasjonene finne andre steder.

Ny teknologi endrer verden i økende tempo. Få har formidlet dette budskapet bedre enn Singularity Universitys toppledere, i første rekke Dr. Peter Diamandis og Salim Ismail.

Disse foredragsholderne er serieentreprenører, bestselgende forfattere og, etter min mening, svært gode formidlere. Deloitte har ved en rekke anledninger benyttet disse foredragsholderne for å bevisstgjøre og engasjere ledere, og inngikk partnerskap med tenketanken for fire år siden. I tillegg har Singularity University inspirert andre foredragsholdere, både i budskap, form og innhold.

Her til lands hører seminardeltagere stadig oftere uttrykket som tenketanken bruker for å forklare såkalt eksponentiell vekst: «30 lineære skritt kan ta deg gjennom et rom. 30 eksponentielle skritt tar deg 26 ganger rundt jordkloden». Jeg hørte nylig Isabelle Ringnes, den nyfrelste teknologientusiasten Grinde trekker frem, bruke denne og lignende beskrivelser i et av sine foredrag. Men etter min mening er Silvija Seres et bedre eksempel på en norsk foredragsholder som lykkes med å formidle innhold som er typisk for tenketanken. Med profesjonell troverdighet setter hun den teknologiske utviklingen i sammenheng med samfunn og næringsliv.

Problemet er at så mange ikke tar inn over seg hvordan digitale teknologiers eksponentielle vekst vil påvirke organisasjonen. Selv om bedriften går bedre enn noensinne, kan plattformen den står på, stå i brann. Singularity Universitys fremste mål er å få ledere til å innse dette. Populariteten til foredrag om eksponentielle teknologier gjør at foredragsholderne må fornye seg, det gjelder også for Singularity University. For hver gang jeg ser den samme presentasjonen om eksponentielle endringer, reduseres effekten den har på meg – i eksponentiell grad.

Nylig deltok en spansk kollega på det omtalte tiukerskurset til Singularity University. Han mener tenketanken i for stor grad legger vekt på fremtiden slik de ser den etter 2030. For mange vil det nok være mer håndgripelig om oppmerksomheten rettes mot hvordan vi skal navigere innenfor disse endringsområdene de neste ti årene. John Seely Brown, som arbeidet i Xerox PARC i 20 år, har sammen med John Hagel grunnlagt Deloitte Center for the Edge, et forskningssenter innen ledelse og innovasjon. Brown påpeker at Singularity University har gjort mange ledere i stand til å se endringene som ny teknologi fører til, men legger til at denne innsikten ikke nødvendigvis fører til nyskapning. Den kan også føre til fornektelse («dette gjelder ikke oss»), eller frykt for endring, noe som vil virke hemmende for innovasjon, men med riktig oppfølging kan det bli en god katalysator for innovasjon.

Eva Grinde reagerer på markedsføringen og den høye prisingen av innholdet fra Singularity University. Kunnskap er dyrt, og mange i næringslivet er sultne på å forstå endringene som kommer. Det er et sunnhetstegn om bedrifter henter inn nye perspektiver utenfor egen organisasjon. Hvis ikke står organisasjonen i fare for å bli et ekkokammer av selvbekreftelse, og trusler og muligheter vil først bli gjenkjent når det er for sent. Ledere som velger ikke å møte de utfordringene som kommer med nye teknologier, kan ende opp med å betale en langt høyere pris enn seminarutgiftene fra Singularity University.

Daniel Sunde-Hansen, jobber med innovasjon og kunnskapsdeling i Deloitte

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i DN 18.04.17.

 

Skrevet av Deloitte Se alle poster fra denne forfatteren →

Deloitte AS er DTTLs medlemsfirma i Norge. Deloitte er verdens største leverandør av profesjonelle tjenester innen revisjon, rådgivning og advokattjenester.