Slik kjøper du en bedrift

Slik kjøper du en bedrift

Selskapskjøp er ofte en intens og arbeidskrevende prosess, men over tid kan avkastningen bli hyggelig.

– Et første steg er å finne oppkjøpskandidater, og her er umiddelbare faglige nettverk – som arbeidsgiver, partnere, leverandører og kunder – ofte nyttige, forteller Nikolai Maldan, som er direktør i Deloittes Financial Advisory-gruppe i Oslo.

– Å identifisere mål i nære nettverk kan være en stor fordel, dersom du har god kjennskap til virksomheten og tillit til interessentene.

Oppkjøpskandidater kan dessuten finnes via forretningsmesser, revisjonsselskaper, advokatfirmaer og bedriftmeglere.

Nettsider som eierskiftealliansen.no og brreg.no kan også være nyttige, ifølge Maldan.

Hvordan lykkes med joint ventures? Finn ut på vårt gratis seminar 15. juni »

Vekst eller snuoperasjon

Etter å ha funnet selgerne, er det på tide å vurdere hvorvidt de tilgjengelige bedriftene har muligheten til å gi solid avkastning over tid.

– Basert på erfaring, burde selskapet være i en vekstfase eller eventuelt kunne snus rundt. Dessuten må kjøperen ha kapasitet til å gjennomføre selskapets forretningsplan.

Andre viktige faktorer er tillit mellom kjøper og selger, at det ikke er noen åpenbare «deal breakers,» samt riktig prising.

Due diligence-prosessen

Due diligence, hvor man grundig går gjennom regnskap og andre relevante opplysninger knyttet til selskapet, er et kritisk steg.

– I Norge må alle bedrifter med inntekter over fem millioner kroner benytte seg av en uavhengig revisor, og det gir en forsikring om at den finansielle informasjonen som presenteres er pålitelig, påpeker Maldan.

– Hvis kjøperen mangler erfaring i denne type prosesser, burde rådgivere benyttes til å vurdere kvaliteten på informasjonen og gi råd om hvordan bedre betingelser i pris- og oppkjøpsavtalen kan oppnås.

Slik finner du riktig pris

Verdsettelse av bedrifter er i seg selv et omfattende tema, og ifølge Maldan burde du ta hensyn til både målbare faktorer og selskapets subjektive attraktivitet for deg eller dine konkurrenter.

– Fastsettelse av virksomhetens teoretiske markedsverdi er ikke en presis vitenskap, men det finnes aksepterte og ofte brukte metoder som diskonterte kontantstrømmer, inntekts- eller EBITDA-multipler, og sammenligning med lignende selskaper og tilsvarende transaksjoner, konstaterer Deloittes ekspert.

– Selskapets markedsverdi burde dessuten justeres for gjeld, normalisert arbeidskapital og andre forpliktelser.

Ofte kan kjøpere imidlertid være villige til å betale mer enn den teoretiske markedsverdien, for eksempel som følge av mulige synergier ved sammenslåinger eller høy etterspørsel etter selskapet, tilføyer Maldan.

Gradvis oppkjøp et pluss

Etter at kjøper og selger er blitt enige om en pris, må transaksjonen finansieres.

Egenkapital er én kilde, men ofte er det også snakk om lån og noe selgerkreditt.

Maldan mener at selve oppkjøpet uansett «bare er begynnelsen.»

–Slike transaksjoner er ofte en intens prosess, der kritiske oppgaver som due diligence, finansiering og avtaleforhandlinger må være ferdige på rekordtid, sier han.

– Vellykkede oppkjøp avhenger imidlertid også av en godt forberedt integrasjon- og businessplan med god kommunikasjon mot ansatte, kunder og leverandører.

 

Delta på gratis frokostseminar 15. juni i Oslo om joint ventures og partnerskapsavtaler »

 

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Finansavisen 22.02.

Nikolai Maldan 
Director, Financial Advisory
nmaldan@deloitte.no
+47 952 68 729

Skrevet av Deloitte Se alle poster fra denne forfatteren →

Deloitte AS er DTTLs medlemsfirma i Norge. Deloitte er verdens største leverandør av profesjonelle tjenester innen revisjon, rådgivning og advokattjenester.

There is 1 comment for this article
  1. Sverre Holen at 11:49

    Hei!
    Interessant dette og slike prosesser er krevende og må gjøres på riktig måte, noe som er godt beskrevet. Det jeg synes mangler noe på er management. Min erfaring er at et godt management tillegges stor vekt ved et oppkjøp – eller i noen tilfeller ikke tillegges nok vekt. Dette er en suksessfaktor også for kjøper. Vi som jobber med interimledelse og setter inn erfarne ledere på kort varsel har mye erfaring rundt dette.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *